Huidkanker.be : informatie over huidkanker: melanoom, basocellulair en spinocellulair carcinoom
 

Veilig Zonnen

Hoewel elk intensief contact met zonlicht schadelijk is, zijn er toch een aantal vuistregels die ongelukken kunnen voorkomen:
  1. Ken uw huidtype
  2. Mensen met huidtype 1 of 2 moeten bijzonder voorzichtig zijn. Hun huid verbrandt namelijk zeer snel en leidt tot rode jeukende uitslag. Er is een bewezen verband tussen veelvuldige zon-verbranding en het ontstaan van huidkanker. Gebruik onze huidtype-calculator.

  3. Gebruik zonne-crème met hoge beschermingsfactor
  4. Op elke zonne-crème staat een beschermingsfactor vermeldt. Deze wordt Sun Protection Factor of SPF genoemd.
    Een zonbeschermingsfactor meet hoe lang een zonne-crème de huid beschermt tegen UV-B stralen vooraleer de huid verbrandt, in vergelijking met de duur vooraleer je verbrandt zonder zonne-crème te gebruiken.
    Een voorbeeld: als je zonder zonne-crème na 10 minuten reeds verbrandt, dan zal je met een zonne-crème met beschermingsfactor 15 theoretisch 15 keer langer in de zon mogen liggen vooraleer je verbrandt. Dit maakt: 15 (beschermingsfactor) x 10 minuten (verbrandingstijd zonder crème) = 150 minuten vooraleer je met zonne-crème zal verbranden.

    Een beschermingsfactor (SPF) van 15 blokkeert 93% van de UV-B stralen. Een beschermingsfactor van 30 of hoger blokkeert 97% van de UV-B stralen.

    De te kiezen beschermingsfactor van uw zonne-crème is afhankelijk van 2 variabelen:

    Aan de hand van de onderstaande tabel kan u voor elke UV-index waarde bepalen welke beschermingsfactor u nodig heeft om u optimaal te beschermen.

    UV-index Huid type
    I II III IV
    1 - 3 15 12 9 6
    4 - 6 30 25 15 12
    7 - 9 50 40 30 20
    10+ 60 50 40 30

    Smeer u een halfuur voordat u in de zon gaat in met een zonne-crème met hoge beschermingsfactor. De beschermingsfactoren in de bovenstaande kolom zijn minimum-vereisten. Daarom is het aangeraden om zo mogelijk een zonne-crème of spray met hogere factor aan te schaffen. Vergeet niet om minstens om de 90 minuten een nieuw laagje crème aan te brengen. Let er op dat alle lichaamsdelen goed ingesmeerd worden. Zorg dat een voldoende dik laagje crème aangebracht wordt, zoniet is de bescherming niet optimaal.

  5. Gebruik water-proof zonne-crème.
  6. Water houdt de UV-straling niet tegen. Daarom is het noodzakelijk een zonne-crème te gebruiken die water-bestendig is.

  7. Vermijd zon-blootstelling tussen 11 en 15 uur.
  8. Tijdens deze uren van de dag staat de zon het hoogst en kan de UV-straling maximale schade aanrichten.

  9. Houd de UV-index in de gaten.

  10. Meer weten over de schadelijkheid van UV-straling: lees ons dossier. Dagelijks stelt het KMI een UV-voorspelling op. Consulteer de UV-index.

  11. Draag beschermende kledij.

  12. Zorg voor een hoedje of pet wanneer u langdurig in de zon moet vertoeven. Kledij houdt een deel van de UV-straling tegen.

  13. Beweeg.

  14. Zorg dat de invalshoek van het zonlicht constant verandert. De verbrandingstijd wordt zo sterk verlengd.

  15. Draag een UV-filterende zonnebril.

  16. Een bril met UV-filterende glazen is geen overbodige luxe. Let op de volgende zaken bij aanschaf:

    • glazen filteren 70-90% UV-licht weg
    • glazen beschermen tegen rechtstreekse zonlicht-inval
    • glazen beschermen tegen onrechtstreekse zonlicht-inval (zonlicht dat invalt via onderen, boven of zijkant)

  17. Bescherm u ook tijdens de winter.

  18. Gaat u op ski-vakantie ? Vergeet u niet in te smeren ! Door de weerkaatsing van het UV-licht op de sneeuw zal u immers snel verbranden. In hoger gelegen gebieden zorgt de ijlere atmosfeer ook voor een verminderde filtering van UV-licht. Een goede UV-beschermende lipstick is zeker ook een noodzaak.

  19. Vermijd het gebruik van zonnebanken.

 

[ laatste update: 5 januari 2009 ]

 


© 2004-2011 Huidkanker.be. Met medewerking van huidarts Dr. N. Lucidarme. Gelieve onze disclaimer te lezen.
Overname is strikt verboden zonder voorafgaande toestemming van de auteur.